ЧИ ОБОВ’ЯЗКОВО СПИСУВАТИ ПАЛЬНЕ ЗА НОРМАМИ
Перевірки,  Податки

Чи обов’язково списувати пальне за нормами

Це питання уже багато років мусолиться податківцями, незважаючи на позитивну для компаній судову практику. Зокрема, податкові органи в питаннях списання пального практично завжди порівнюють фактичні показники із нормами, які затверджені Наказом Мінтрансу від 10.02.1998 р. № 43.

  • списання пально-мастильних матеріалів здійснюється виходячи з норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті;
  • для нових моделей (модифікацій) автомобілів й автомобілів оригінальної конструкції, які не ввійшли до Норм № 43, установлюють тимчасові, які розроблюються головним інститутом Мінінфраструктури України ДП «Державтотранс­НДІпроект» за заявками заводів-виробників або підприємств — власників автомобілів на договірних засадах.

ІПК ГУ ДПС у м. Києві від 17.04.2020 р. № 1585/ІПК/26-15-04-04-11:
“… Таким чином, витрати на придбання паливно-мастильних матеріалів (в тому числі, газу) для автомобільного транспорту враховуються при визначенні фінансового результату …. згідно із правилами бухгалтерського обліку у разі їх підтвердження належним чином оформленими первинними документами”.

Водночас, в цій ІПК ДПС згадує Норми № 43, які, як відомо, носять рекомендаційний характер. А якщо норм в наказі немає – рекомендують звернутись за розробкою тимчасових.

Та чи зобов’язане підприємство застосовувати ці норми? Судячи із коментарів окремих держорганів – такий обов’язок все ж є:

  •  Наказ № 43 призначений для підприємств, організацій і установ (юридичних осіб) різних форм власності, які діють на території України й експлуатують автомобілі (лист Держадміністрації автомобільного транспорту від 12.08.2009 р. № 3623-21/07/19-09);
  • Наказ № 43 застосовують, зокрема, суб’єкти господарювання незалежно від форми власності (лист Мініфраструктури від 17.02.2014 р. № 1545/25/10-14);
  • списання палива і мастильних матеріалів дорожнім транспортом суб’єктів господарювання незалежно від відомчої підпорядкованості, форми власності або форми оподаткування доцільно здійснювати відповідно до Норм за єдиною прозорою системою. Вважаємо за доцільне підтримати вимоги органів Державної фіскальної служби України щодо обов’язковості списання витрат палива і мастильних матеріалів дорожнім транспортом, а також здійснення контролю правильності та обґрунтованості цих розрахунків суб’єктами господарювання незалежно від відомчої підпорядкованості, форми власності або форми оподаткування за єдиною прозорою системою, що досягається завдяки застосуванню Норм (лист Мінінфраструктури від 21.02.2017 р. № 1441/18/10-17).

В свою чергу судові органи спочатку прямо говорили про обов’язковість таких норм, але останні кіотка років їх риторика кардинально змінилась.

  • Безпосереднім призначенням Наказу №43 є планування витрат палива з метою їх раціонального використання. Разом з тим, норми списання палива на підприємстві можуть бути врегульовані внутрішніми наказами, а також підтверджені відповідними розрахунками, з урахуванням технічних характеристик автомобілів, експлуатаційних норм і інших факторів;
  • Наказ № 43 взагалі не містить імперативних норм, порушення яких може трактуватися, як порушення вимог податкового законодавства. Тому висновки податкового органу про завищення податкового кредиту по пальному, внаслідок його списання понад норму, є нормативно необґрунтованими.

Джерело: Постанова Шостого апеляційного адмінсуду від 03.02.2020 р. у справі № 320/5188/18 (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/87361035)

У постанові Верховного Суду від 03.04.2018 р. у справі № 817/1429/16 колегія суддів зазначила про необґрунтованість висновків контролюючого органу про порушення платником податків вимог податкового законодавства внаслідок списання палива понад ліміти, визначені у Нормах, оскільки зазначені Норми не зареєстровані у Міністерстві юстиції України, у зв’язку з чим не є нормативно-правовим актом, і має виключно рекомендаційний характер при плануванні витрат палива з метою його раціонального використання.

Також додамо, що питання списання пального все одно має бути врегульоване на підприємстві. Зокрема, ВАСУ в ухвалі від 16.02.2016 р. у справі № 809/1074/15 (К/800/49593/15) зазначив, що списання палива на підприємстві повинно бути обов’язково врегульовано внутрішніми наказами на підприємстві та підтверджено відповідними розрахунками. Для списання палива підприємство має розробити внутрішні документи, які встановлюватимуть норми його витрат з урахуванням усіх технічних характеристик автомобілів, експлуатаційних норм й інших факторів.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *