ВІДСУТНЯ ТТН: ЧИ МОЖЕ ДПС “ЗНЯТИ” ВИТРАТИ НА ПЕРЕВЕЗЕННЯ
Перевірки,  Податки

Відсутня ТТН: чи може ДПС “зняти” витрати на перевезення

ТТН є основним документом на перевезення товару автотранспортом. Його призначення — відображати інформацію про рух ТМЦ від вантажовідправника до вантажоодержувача. Тому у цьому випадку усе не так просто, як може здатись на перший погляд.

Якщо покупець самостійно не забрав товар, то витрати на послуги перевезення з точки зору податку на прибуток можуть опинитись під загрозою (див. категорію 102.02 ЗІР).

Підкатегорія 102.02 ЗІР

У разі відсутності товарно-транспортної документації, яка підтверджує отримання послуг з перевезення вантажу, у тому числі товарно-транспортної накладної, які відносяться до первинних документів та на підставі яких ведеться бухгалтерський облік, платник податків при визначенні фінансового результату до оподаткування відповідно до правил бухгалтерського обліку не має підстав для врахування вартості таких послуг при формуванні собівартості придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг.

За відсутності іншої транспортної документації (акту, накладної тощо) це цілком правомірно. Адже про необхідність складати ТТН у разі перевезення вантажу перевізником чітко говорить як ст. 48 Закону про автотранспорт, так і п. 1 Переліку документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні, затвердженого Постановою КМУ від 25.02.09 р. № 207. Звертав на це увагу і Мінінфраструктури в листі від 28.05.14 р. № 5615/25/10-14[1].

Суди у цьому випадку зазвичай не на стороні платників податків. Узагальнені їх висновки звучать так:

  • ТТН — обов’язковий документ на супроводження вантажу (див. ухвали ВАСУ від 12.07.16 р. у справі № 826/21976/15[2], від 28.07.15 р. у справі № 813/1446/13-а[3] та від 07.12.15 р. у справі № 2а-0870/4867/11[4]).

Постанова Верховного суду від 11.09.2018 р. у справі № 806/1454/15[5]:

Факт надання автотранспортних послуг підтверджується товарно-транспортними документами, дорожніми листами вантажного автомобіля, що підтверджують рух вантажу від пункту відправлення до пункту призначення (передання вантажу одержувачу). Відсутність товарно-транспортних накладних у Підприємства підтверджує відсутність фактичного надання послуг з транспортування.
  • ТТН – підстава для обліку транспортної роботи й проведення розрахунків за договором перевезення (див., приміром, ухвалу ВАСУ від 21.04.15 р. у справі № 815/2097/13-а[6]).
  • Відсутність ТТН чи інших документів, що відображають факт перевезення товару, виключає можливість встановити рух такого товару (див. ухвалу ВАСУ від 06.07.16 р. у справі № 826/3903/15[7]).

Постанова Верховного суду від 30.10.18 р. у справі № 808/3706/17[8]:

Верховний Суд зазначає, що товарно-транспортна накладна призначена для обліку руху товарно-матеріальних цінностей та розрахунків за їх перевезення автомобільним транспортом, тобто товарно-транспортна накладна є доказом, який підтверджує факт надання/отримання транспортних послуг.

Отже, у разі придбання послуг перевезення відсутність ТТН може загрожувати неможливістю відображення таких витрат у податково-прибутковому обліку. Звісно, це актуально лише якщо такі витрати не підтверджує інший первинний документ


[1] Див. також листи Мінтрансу від 26.12.07 р. № 5327-02/06/14-07,  від 10.08.10 р. № 3845-01/09/19-10 та лист Держкомстату від 25.06.07 р. № 05/2-8/46.

[2] http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/58983865.

[3] http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/48189378.

[4] http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/54631431.

[5] http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/76420957.

[6] http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/43940706.

[7] http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/58847624.

[8] http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/77506325.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *