Кадровий облік
Кадри і зарплата,  Медичні КНП

Паперові листки непрацездатності ще діють!

Останній місяць можна почути, що з 1 квітня 2020 потрібно використовувати лише електронні листки непрацездатності. Таке твердження абсолютно безпідставне й немає жодного нормативного підґрунтя. Що маємо сьогодні станом на 13.04.2020.

 Порядок організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації затверджений постановою КМУ від 17.04.2019 № 328 запрацював з 19.04.2019.

Він визначив організаційні моменти запровадження Електронного реєстру листків непрацездатності (далі ─ Електронний реєстр), перелік відомостей, які вносяться до нього, визначає його володільця, суб’єктів інформаційного доступу та користувачів.  А МОЗ повинен був у тримісячний термін привести сої нормативно-правові акти у відповідність (відтоді минув рік, а віз і нині там).

Інформація з Електронного реєстру, що містить відомості про реєстраційний номер облікової картки платника податків, період і причину непрацездатності, надається тільки:

  • особі, якої ці відомості стосуються;
  • страхувальнику ─ за період перебування особи у трудових відносинах із ним.

Відомості  з Реєстру будуть надаватися через електронні кабінети застрахованої особи та страхувальника на порталі послуг, а також особі, яка засвідчує тимчасову непрацездатність, уповноваженій особі ─ через електронну систему охорони здоров’я у формі електронних копій документів про непрацездатність (п. 20 Порядку № 328).

Оприлюднення з Реєстру, допускається тільки у знеособленому вигляді таких даних:

  • номер листка непрацездатності, дата його відкриття, продовження, закриття, відомості щодо перевірки обґрунтованості його видачі (у разі проведення);
  • кількість, причини, середня тривалість зареєстрованих листків непрацездатності за місяць, квартал, рік, за регіонами, закладами охорони здоров’я (ЗОЗ), особами, що засвідчили тимчасову непрацездатність;
  • кількість необґрунтовано виданих і продовжених листків непрацездатності за місяць, квартал, рік, за регіонами, ЗОЗ, особами, що засвідчили тимчасову непрацездатність;
  • кількість днів тимчасової непрацездатності за місяць, квартал, рік, за регіонами, страхувальниками;
  • суми допомоги, що виплачені на підставі листків непрацездатності, за місяць, квартал, рік, за страхувальниками.

З 05.03.2020 набула чинності постанова КМУ “Про особливості ведення Електронного реєстру листків непрацездатності до забезпечення інформаційної взаємодії електронної системи охорони здоров’я з Електронним реєстром листків непрацездатності” від 03.03.2020 р.  № 159 (далі  –  постанова № 159) . Згідно її приписам зобов’язали:

  • МОЗ ─ до 1 квітня 2020 р. розробити та затвердити за погодженням із Фондом соціального страхування порядок видачі, продовження та обліку листків непрацездатності (чого не зроблено і навіть проект  не оприлюднений);
  •  ПФУ ─ до 1 квітня 2020 р. забезпечити: створення та проведення дослідної експлуатації програмних засобів веб-орієнтованого сервісу; та реєстрацію у веб-орієнтованому сервісі користувачів.

Проаналізувавши норми Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-XIV (далі – Закон № 11105) навіть згадки не знайдемо про електронний листок непрацездатності, там є лише визначення  Електронного реєстру листків непрацездатності. Тоді про що яке скасування паперових листків непрацездатності взагалі йдеться. До речі, Порядок № 28 і постанова № 159 прийняті на реалізацію невідомо якої законодавчої норми, оскільки на жоден Закон не посилаються.

Чинна редакція Закону № 1105 передбачає, що:

  • підставою для  призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності за основним місцем роботи є виданий в установленому порядку листок непрацездатності, а за сумісництвом ─ його копія, завірена підписом керівника і печаткою (ч. 1 ст. 32 Закону № 1105).
  • рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою – підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність (ч. 3 ст. 30 Закону № 1105).

Форма листка непрацездатності та інструкція про порядок його заповнення визначені наказом Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, МОЗ, Мінпраці, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 03.11.2004 р. № 532/274/136-ос/1406.

Інструкція про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затверджена наказом МОЗ від 13.11.2001 р.  № 455 і вона передбачає застосування паперової форми листка непрацездатності.

На днях з’явився проект змін до неї, який передбачить нову причину непрацездатності у зв’язку з перебування осіб на самоізоляції чи обсервації: «11 – ізоляція від «COVID-19».

Тож до внесення змін до перелічених нормативно-правових актів, паперові листки непрацездатності використовуються на законних підставах. А дослідницький режим роботи Електронного реєстру непрацездатності, анонсований керівництвом Фонду соцстраху, вказує на те, що створений Електронний реєстр листків непрацездатності не може поки що працювати повноцінно.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *