Карантин подовжено до 31.07.2020
Кадри і зарплата,  Перевірки

Карантин подовжено до 31.07.2020: Уряд наказав змінити графіки роботи!

Чергові зміни внесені постановою КМУ від 17.06.2020 № 500 до постанови КМУ від 20.05.2020 № 392 (далі – постанова № 392). Вони діють з 22.06.2020, а норма щодо незастосування п. 3 і 4 цієї постанови до внутрішніх та міжнародних авіаційних пасажирських перевезень у частині діяльності (функціонування) аеропортів щодо прийняття та відправлення повітряних суден, що здійснюють такі перевезення – з 19.06.2020.

Тож які нововведення маємо нині?

Перше ─ дію карантину подовжено на період з 22 до 31 липня. Про  те, що визначення терміну «до 31 липня» не  включає 31 липня ми писали у матеріалі «Як визначати строки карантинної відпустки і не тільки: «до»  ≠ «по».

Так усталена судова практика, позиція податківців і Мінюсту і тлумачення норм ст. 2411 КЗпП  зводиться до того, що формулювання строку «до 31 липня» не включає 31 липня, а «по 31 липня» – включає цей день. Питання лише в тому, чи знають про це ті, хто готував проект змін до постанови № 392.

Тож не виключено що згодом може бути надане роз’яснення Мінюсту чи Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, де напишуть, що 31 число це був останній день карантину (звісно, якщо його знову не подовжать).

Друге – Уряд розпорядився, кому як працювати, зокрема на період карантину.

Так на період дії карантину робота повинна розпочинатися:

  • в органах виконавчої влади, інших держорганах, органах місцевого самоврядування о 8 годині;
  •  в центрах надання адмінпослуг, органах соцзахисту населення, територіальних органах ПФУ о 10 годині.

Звучить як обов’язковий припис! Ось тільки навряд чи працівники цих органів  не знають, що повинні були прийти на роботу вже 22 червня о 8:00 чи о 10:00.

Чи має право КМУ встановлювати такі вимоги щодо графіків роботи працівників?

Нагадаємо: режим роботи, тривалість робочого часу і відпочинку встановлюються у колдоговорі, а початок і закінчення роботи та перерви ─ в Правилах внутрішнього трудового розпорядку. Відтак зміна режиму робочого часу з ініціативи роботодавця є зміною істотних умов праці, про яку попереджають працівників не пізніше ніж за 2 місяці. Але під час карантину, встановленого у зв’язку з небезпечною інфекційною хворобою, є певні особливості.

Чи є право у КМУ змінювати режим і графік роботи держорганів, терорганів ПФУ, органів місцевого самоврядування, органів соцзахисту, центрів надання адмінпослуг?

Так, на період встановлення КМУ карантину (необхідного для ліквідації епідемії чи спалаху особливо небезпечної інфекційної хвороби) можуть змінюватися режими роботи підприємств, установ, організацій, вноситися інші необхідні зміни щодо умов їх виробничої та іншої діяльності (ч. 4 ст. 29 Закону України “Про захист населення від інфекційних хвороб” від 06.04.2000  № 1645-III).

Третє ─низку обмежень скасували, деякі ─ послабили, якісь ─ посилили та передбачили можливість посилення карантину у певних регіонах (у разі настання певних обставин).

Так заборонили діяльність дитячих закладів оздоровлення та відпочинку.

Серед послаблень карантинного режиму варто назвати такі:

  • виключили норму про обов’язкову самоізоляцію осіб, яким понад 60 років;
  • вилучили заборону перевезення метрополітенами;
  • немає заборони для роботи закладів громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів (крім розміщених у них магазинів), діяльність закладів, що надають послуги з розміщення, закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури;
  •  дозволили проведення масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів ─ за участю більше однієї особи на 5 кв. метрів площі будівлі або території (якщо захід проводиться на відкритому повітрі), де проводиться захід. Організатор заходу відповідальний за дотримання фізичної дистанції між учасниками не менше ніж 1,5 метра;
  • Дозволили відвідування закладів освіти її здобувачами в групах більше 10 осіб, крім участі у зовнішньому незалежному оцінюванні, державній підсумковій атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання, вступних випробуваннях;
  • дозволили внутрішні та міжнародні авіаційні пасажирські перевезення та діяльність (функціонування) аеропортів щодо прийняття та відправлення повітряних суден, які здійснюють такі перевезення
  • дозволили здійснення регулярних та нерегулярних пасажирських перевезень автомобільним транспортом, зокрема пасажирських перевезень на міських автобусних маршрутах у режимі маршрутного таксі, в електричному (трамвай, тролейбус), залізничному транспорті, у міському, приміському, міжміському, внутрішньообласному та міжобласному сполученні, в кількості не більше ніж кількість місць для сидіння, що передбачена технічною характеристикою транспортного засобу, визначена в реєстраційних документах на цей транспортний засіб.

Чи відповідає регіон критеріям віднесення до регіону із значним поширенням COVID-19 визначатимуть за новою редакцією п. 4 постанови № 392. Тобто визначена методика віднесення регіонів до таких, що мають значне поширення COVID-19. Як наслідок, за поданням головного державного санітарного лікаря регіону, провадження в цих регіонах (чи адміністративно територіальних одиницях) запроваджуватимуть посилені карантинні заходи.

Також і надалі дозволили до закінчення карантину не проходити обов’язкові попередні та профілактичні професійні медичні огляди особам, які зобов’язані це робити.

Четверте  – постанову № 392 доповнили п.121-123, у яких надали рекомендації щодо організації роботи та зміну режимів роботи для деяких суб’єктів господарювання.

 Так рекомендували на період дії карантину внести (у разі необхідності) зміни до режимів їх роботи, встановивши початок роботи о 9:00, 10:00 чи більш пізній годині суб’єктам господарювання, які провадять свою діяльність за КВЕД:

  • оптова та роздрібна торгівля;
  • ремонт автотранспортних засобів і мотоциклів;
  • поштова та кур’єрська діяльність;
  • тимчасове розміщування та організація харчування;
  • страхова діяльність;
  • освіта;
  • надання соціальної допомоги;
  • мистецтво, спорт, розваги та відпочинок.

Обласним, Київській міській, районним державним адміністраціям запропонували опрацювати разом з органами місцевого самоврядування та суб’єктами господарювання питання щодо можливості запровадження на період дії карантину графіків роботи підприємств, установ, організацій, які передбачатимуть різний час початку (закінчення) їх роботи залежно від територіального розташування, галузевої належності, специфіки виконання робіт чи надання послуг.

Органам місцевого самоврядування рекомендували розробити (скорегувати) маршрути руху громадського транспорту з урахуванням змінених графіків роботи підприємств, установ, організацій для забезпечення можливості переміщення працівників на роботу/з роботи.

Однак це рекомендації, а не припис прямої дії, тому ключовим залишається «у разі необхідності».

До речі, ВСУ розглядає правомірність встановлення обмежувальних заходів для громадян і підприємств, передбачених постановами КМУ і схоже висновки для Уряду будуть невтішні.

ДЖЕРЕЛО

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *